Hæklet mini-frø

Hæklet mini-frø

Jeg faldt over en hæklet frø, som jeg besluttede mig for at hækle til en veninde og kollega til hendes fødselsdag. Opskriften fandt jeg på en engelsk side, og jeg har selv tilføjet lidt. Jeg valgte, at opskriften skulle oversættes til dansk, så andre kunne få fornøjelsen af at lave en lille frø.

Du kan finde den engelske opskrift her.

Forkortelser

omg: omgang

mr: magisk ring

fm: fastmasker

lm: luftmasker

km: kædemasker

hstm: halv stangmaske

stm: stangmaske

Krop

1. omg: mr med 6 fm i.

2. omg: 2 fm i hver fm (12)

3. omg: *2 fm i første fm, 1 fm i næste fm* gentages omgangen ud (18)

4. omg: *2 fm i første fm, 1 fm i hver af de næste 2 fm* gentages omgangen ud (24)

5. omg: *2 fm i første fm, 1 fm i de næste 3 fm* gentages omgangen ud (30)

6. omg: *2 fm i første fm, 1 fm i de næste 4 fm* gentages omgangen ud (36)

7.-9. omg: 1 fm i hver fm (36)

10. omg: *tag 2 fm ind, 1 fm i de næste 4 fm* gentages omgangen ud (30)

11. omg: *tag 2 fm ind, 1 fm i de næste 3 fm* gentages omgangen ud (24)

12. omg: *tag 2 fm ind, 1 fm i de næste 2 fm* gentages omgangen ud (18) – fyld vat i

13. omg: *tag 2 fm ind, 1 fm i næste fm* gentages omgangen ud (12)

14. omg: tag 2 fm ind indtil hullet er lukket af

Øjne (lav to)

1. omg: magisk ring med 4 fm (4)

2. omg: 2 fm i hver fm (8)

3.-4. omg: 1 fm i hver fm (8)

Iris og den hvide del omkring kan enten hækles, syes eller klippes ud af f.eks. filt og limes på.

Fødder (lav en)

1: 12 lm

2: 1 hstm i 3. lm, 1 hstm i hver af de næste 2 lm, 1 km i de næste 4 km, 3 hstm i de næste 3 lm

3: *2 lm, 1 stm i næste maske, 2 lm, km i samme maske som forrige stm* gentag to gange. 4 km i de næste 4 masker, *2 lm, 1 stm i næste maske, 2 lm, km i samme maske som forrige stm, 2 km* gentag to gange

Mund

Sy sting i en halvcirkel. Sy frem om tilbage, så stingene ligger lige op og ned af hinanden. Du kan du bruge stingende til at lave kædemasker i.

Tunge

1: 6 lm

2: spring første lm over, 2 fm i de første to fm, 2 fm i den næste fm – hækl videre op den modsatte side af luftmaskerækken (lige som hvis du ville lave en cirkel omkring). 2 fm i hver er de to sidste fm (6)

3: vend og hækl 2 fm i hver af de første to masker, 2 fm i hver af de næste to masker, 2 fm i hver af de sidste to fm, luk af

Sy øjnene på toppen af kroppen og fødderne i bunden af kroppen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )